Kan man lita på Kicks Colour-ID?

För någon vecka sedan hade jag förmånen att vara själv på stan. På mindre än 15 minuter köpte jag löparskor (dock redan framtestade), ett par stövlar och hann med apoteket. Jag sprang dessutom förbi Kicks och eftersom det inte var något folk i butiken smet jag in för att testa Kicks Colour-ID.

Tjejen som hjälpte mig förklarade hur det gick till, mätte min hudton på 3 olika ställen och gav mig en lapp med en kod, K-L3N. Sedan lämnade hon mig i fred och pushade inte på att jag skulle köpa nått. Bra så.

Väl hemma loggade jag in på kicks.se och tog mig en titt på vilken foundations som hudavläsningsapparaten tyckte att jag skulle använda mig av. Bland de första på listan var den BB som jag under flera år använt i samma nyans som jag har. Bra så långt. Sedan började jag skrolla och blev mer och mer tveksam. De utvalda nyanserna skilde sig mycket åt sinemellan. Jag är mycket väl medveten om att man inte kan gå efter nyansbilderna som finns på en hemsida men det var väldigt stora variationer. När jag sedan kom ner till Bobbi Brown och blev föreslagen två helt olika nyanser tappade jag tron på konceptet. Den ena eller andra skulle kunna passa mig. Eller ingen. Inte båda.
image
Jag har läst på flera ställen att folk har ifrågasatt själva mätningen och att de fått olika koder vid olika tillfällen. Det är en uppenbar felkälla, apparaten mäter ju trots allt bara på tre punkter. Klassificeringen av nyanser mot koder tycker jag däremot att man ska kunna lita på och det känner jag inte att jag kan göra. Tanken är god, mycket god, men nej, jag kommer inte genomföra några 2-minutersköp av foundation baserat på det här.

Har du testat? Är du nöjd? Känner du att du kan lita på resultatet?

9 reaktioner på ”Kan man lita på Kicks Colour-ID?

  1. Intressant! Taskigt om en sån som jag som sällan sminkar mig går in och får en mätning. Jag har ju ingen koll själv och litar då självklart att man ska få ett resultat som stämmer.

    Gilla

  2. Nej, jag tror inte heller man kan lita på koden rakt av. Tror man främst ska se det som en bra vägledning på plats i butik, att kunna sålla lite när man testar loss. Eftersom man har bytesrätt om färgmatchningen inte stämmer så tror jag att det kan hjälpa till att våga prova webshoppen också om man bor i en stad som inte har vissa märken på plats.

    Gilla

  3. Gjorde en mätning idag och resultatet stämde inte alls, när jag kom hem med min nya foundation och testade var den väldigt gul på mitt ansikte och för mörk. Väldigt missnöjd.

    Gilla

  4. men är det inte så att alla nyanser inte finns på alla märken? t ex den bobbi brown, att de bara inte hade den hudtonen du behövde? vet inte själv, eftersom jag själv inte provat, men kan tänka mig att människorna på kicks jade kunnat hjälpa dig i letandet. dock fattar jag att och varför du inte ville, men jag tycke ändå att du borde nämnt det i din review

    Gilla

Lämna en kommentar